A; Pemilihan soalan
- Baca ketiga-tiga soalan sepintas lalu.
- Buat pilihan soalan yang hendak dijawab.
- Pilih soalan yang diyakini mudah untuk anda
Baca soalan dan garisai kata kuncinya untuk mengenali
- Tajuk sebenar soalan
- Sasaran isi soalan
- Jenis karangan
- Format karangan
- Bina tapak karangan
- Catatkan klu soalan yang sesuai dengan sasaran isi
- Catatkan idea utama
- Catatkan idea sokongan
- Semak urutan idea
- Catatkan nombor soalan yang dipilih pada bahagian tepi sebelah kiri kertas jawapan
- Bina ayat yang sesuai untuk pendahuluan. karangan.
- Bina ayat topik / khususu untuk setiap perenggan isi.
- Bina ayat keterangan dan huraian untuk melengkapkan penjelasan setiap perenggan.
- Bina ayat penutup karangan yang sesuai dan mantap.
- Semak ejaan,penggunaan imbuhan,dan tanda baca yang digunakan.
- Semak kosa kata dan struktur ayat supaya tepat dengan maksud sebenar setiap wacana.
Proses Mengarang
Proses mengarang dalam situasi biasa adalah seperti berikut ;
Bil
|
Aktiviti
|
Keterangan
|
1
|
Memahami
soalan
|
Memahami
kehendak sebenar/ idea keseluruhan soalan.
|
2
|
Menjana
idea
|
Mencari
dan mencatat idea yang relevan untuk dijadikan rangka karangan
|
3
|
Menyunting
idea
|
Membuang
,menggabung,mengubah suai,dan memilih idea yang terbaik,
|
4
|
Menyusun
idea
|
Mengatur
susun idea mengikut keutamaan atau
kesesuaian persembahan.
|
5
|
Menulis
draf
|
Membina
ayat bagi menghasilkan wacana/
perenggan yang koheren dan kohensi
|
6
|
Mengedit
|
Menyemak
aspek ejaan ,imbuhan,tanda baca,kosa kata dan struktur ayat.
|
7
|
Penulisan
akhir
|
Menulis
karangan yang telah diedit semula agar lebih kemas dan mantap.
|
Sila klik
Latihan menulis karangan;
Karangan genre naratif
1. Karangan keperihalan kenyataan :
Soalan 1; Bapa kamu pekebun sayur.Ceritakan kegiatan kamu mmembantu keluarga kamu di kebun sayur.
2.Karangan keperihalan imaginatif
Soalan 1 : Kamu telah mengalami mimpi yang aneh.Ceritakan pengalaman kamu itu.
3.Karangan keperihalan situasi
Soalan 1 : Seorang rakan kamu terjatuh dari pokok pada masa rehat sekolah.Ceritakan tindakan yang kamu ambil untuk membantu beliau.
4.Karangan melengkapkan cerita.
Soalan 1 : Lengkapkan cerita di bawah,
Ketika itu aku hendak melelapkan mata. Tiba-tiba,telinga ku diterjah suatu suara jeritan , "Tolong!Tolong!Tolong!"
Aku bergegas bangun lalu..........
5.Karangan autobiografi
Soalan 1 ; Sebagai kasut, kamu telah mengalami kisah suka duka dalam kehidupan.Ceritakan pengalaman tersebut .
6.Karangan biografi
Soalan 1 : Tulis karangan tentang negarawan yang kamu kagumi.
Karangan genre laporan
1. Karangan laporan
Soalan 1: Baru-baru ini , pihak sekolah kamu telah mengadakan pertandingan syarahan.Tulis laporan tentang pertandingan tersebut.
2. Karangan catatan.
Soalan 1 : Kamu telah melakukan beberapa aktiviti sempena cuti persekolahan yang lalu.Tulis catatan harian tentang aktiviti kamu.
3. Karangan berita.
Soalan 1 : Rakan kamu telah dipilih sebagai olehragawan sekolah sempena sukan tahunan di sekolah kamu,Tulis berita selengkapnya.
Karangan genre penerangan
1. Karangan ucapan
Soalan 1 ; Kamu diminta menyampaikan ucapan semasa majlis perpisahan seorang rakan .Sediakan teks ucapan kamu itu.
2. Karangan syarahan.
Soalan 1. Kamu diminta menyampaikan syarahan berjudul " Cara-cara menjadi murid yang cemerlang ",Sediakan teks syarahan kamu.
3. Surat kiriman tidak rasmi
Soalan 1: Tulis surat kepada rakan kamu.Ceritakan kepadanya tentang Hari nugerah Kecemerlngan di sekolah kamu.
4. Surat kiriman rasmi
Soalan 1 : Kelab matematik sekolah kamu akan mengadakan bengkel Matematik.Sebagai setiausaha,kamu diminta menulis surat kepada guru besar memohon kebenaran menggunakan dewan sekolah.
5. Karangan fakta.
Soalan 1; Tidak dinafikan menonton televisyen memebawa pelbagai kebaikan.Terangkan kebaikan menonton televisyen kepada murid.
Karangan genre penerangan dan naratif
1.Karangan peribahasa deskriptif
Soalan 1 ; Tulis sebuah karangan peribahasa bertajuk " Seperti aur dengn tebing "
2.Karangan peribaasa naratif
Soalan 1 :Tulis karangan peribahasa bertajuk " Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga".
Karangan genre perbincangan
1. Dialog/ temu ramah
Soalan 1 ; Seorang rakan dari sekolah lain bertanya tentang lawatan kamu ke Kuala Lumpur.Tulis perbualan kamu itu .
2. Perbincangan
Soalan 1. Tidak dinafikan,menonton televisyen membawa pelbagai kebaikan dan keburukan .Bincangkan kebaikan dan keburukan menonton televisyen kepada murid.
3. Perbahasan
Soalan 1: Kamu dipilih sebagai pembangkang dalam pertandingan perbahasan bertajuk"Belajar secara kendiri lebih baik berbanding secara kumpulan ". Sediakan teks perbahasan kamu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan